24 marca, 2020

Jak efektywnie zapewnić czas dzieciom

Drodzy Rodzice

Jesteśmy z Wami w tych wyjątkowym, trudnym czasie, pamiętamy o Was i wspieramy Was modlitwą.

Jest to czas w którym możemy nacieszyć się swoimi najbliższymi, co oczywiście może rodzić różne emocje. Wychowanie przedszkolne nie wymaga takich form jak szkoła, ale jeżeli chcielibyście skorzystać z kilku propozycji, które pomogą efektywnie zapełnić czas dzieciom, wysyłamy kilka:

Stronki płatne:

 Stronki bezpłatne:

 Karty pracy Wychowania Przedszkolnego do druku:

 Piosenki i słuchowiska:

 Zabawy muzyczno –ruchowe:

 Kolorowanki/ zabawy plastyczne i nie tylko:

 Książki do pobrania/ pdf:

 Książki, zeszyty ćwiczeń Przyroda/ekologia do druku:

 Aplikacje o ptakach, dotknij a zaśpiewa:

 Jeśli dziecko chciałoby bardzo grać na komputerze,  mogą Państwo skorzystać

z podanych stron:

 Pomysły na to jak spędzić czas z dzieckiem w domu

 Angażuj swoje dziecko do pomocy w domowych obowiązkach:

 ·       Pieczesz placek ? – pozwól sobie pomóc.

·       Wieszasz pranie ? – niech dziecko podaje ubrania. Zobaczysz jak wesoło jest gdy gubi skarpetki albo „siłuje” się z wyciągnięciem większej poszewki z miski.
·       Myjesz naczynia? Każdy lubi zabawy w wodzie więc weź dziecka rączki i pokaż mu jak wyciera się gąbką lub ścierką, oczywiście będzie dwa razy dłużej, ale warto.

 ·       Masz starego mopa lub miotłę? Gdy Ty myjesz podłogę lub zamiatasz, daj dziecku również spróbować. Ma wtedy poczucie, że robi coś naprawdę ważnego razem z Tobą i jest naprawdę zadowolony.

 ·       Wycierasz kurze? Daj dziecku nową, czystą ściereczkę niech naśladuje Twoje ruchy i czynności .

 ·       Tata wrócił z zakupów? Niech dziecko pomaga rozkładać produkty po szafach, oczywiście w tych szafkach na dole i drobne rzeczy . Układanie budyniu, makaronu, ryżu to też ćwiczenia manualne rąk

 Są to sytuacje z dnia codziennego i nie tylko sprawiają dziecku wiele radości ale również uczą domowych obowiązków, z którymi prędzej czy później przyjdzie im się zmierzyć.

 Stare sprawdzone sposoby spędzania czasu z rodzicami, jednocześnie pełniące wielką i nieocenioną rolę w nauce:

 ·       Czytanie bajek na głos – Ważne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 ·       Oglądanie rodzinnych fotografii

 ·       Gry planszowe

 ·       Układanie klocków

 ·       Szałasy – wystarczą dwa krzesła, koc i tajna baza gotowa

 ·       Teatrzyk kukiełkowy – dwa lub trzy miśki + nasza wyobraźnia

 ·       Gra w „Kółko i krzyżyk”

 ·       Gra w skojarzenia – z czym kojarzy Ci się…? I tutaj pada mnóstwo propozycji

 GRY I ZABAWY:

·       Wszelkie zabawy z piłką – toczenie, rzucanie, kopanie, odbijanie

·       Skakanie przez skakankę

·       Skakanie przez gumę
·       Pokonywanie torów przeszkód (wystarczy trochę małych piłeczek, poduchy, mały tunel i naszej wyobraźni)

 ·       Przesypywanie mąki, kaszy z kubeczka do kubeczka lub za pomocą lejka

 ·       Wkładanie kubeczka w kubeczek do uzyskania wysokiej wieży

 ·       Pudełko sensoryczne – wsypujemy płatki kukurydziane i chowamy zabawki np z Kinder niespodzianki a nasze dziecko musi wszystkie odszukać

·       Segregowanie elementów według koloru/wielkości za pomocą szczypiec kuchennych

·       Przekładanie makaronu szczypcami z miski do kubeczka
·       Przelewanie wody z kubeczka do kubeczka
·       Noszenie (najlepiej plastikowego jajka, pin-ponga) na łyżeczce
·       Rysowanie na piasku, kaszy mannej
·       Poszukiwanie skarpetek – pochowaj po pokoju skarpetki a zadaniem dziecka jest odnalezienie i połączenie w pary
·       Łączenie w pary dwóch tych samych obrazków
·       Segregowanie według koloru kolorowych patyczków
·       Układanie puzzli
·       Malowanie na piance do golenia
·       Wyciskanie i lepienie z piasku kinetycznego – jeśli nie macie gotowego możecie zrobić domowej roboty
·       Powtarzanie min rodzica oraz nazywanie emocji
·       Zabawa co to za przedmiot – rozpoznawanie przedmiotu bez udziału wzroku. Np w małą poszewkę włóż różne przedmioty a zadaniem dziecka jest włożenie ręki i rozpoznanie przedmiotów

·       Robienie kul z papieru, folii i rzucanie nimi do celu

·       Rysowanie wzorów na tackach wysypanych materiałami o różnej strukturze (mąka, kasza manna)
·       Rozpoznawanie rodziców/rodzeństwa za pomocą dotyku
·       Dotykanie dziecka palcem i lokalizowanie przez niego w którym miejscu dokładnie rodzic dotknął
·       Rozpoznawanie przez dziecko narysowanych na jego plecach prostych kształtów np. linia prosta, krzyżyk, kółko, następnie można dołączyć cyfry lub litery
·       Poruszanie się według wskazówek np. Zrób jeden krok do przodu, dwa kroki w lewo, jeden krok do tyłu itd.

·       Zabawa w lustro – powtarzanie ruchów drugiej osoby

Usprawnianie grafomotoryki i motoryki małej:

·       Nawlekanie najpierw dużych a później coraz mniejszych koralików na sznurowadło

·       Ugniatanie małych kuleczek z papieru trzema palcami

·       Zgniatanie papieru w kulkę jedną ręką

·       Wrzucanie guzików do skarbonki

·       Wieszanie chusteczek na sznureczku i przyczepianie klamerkami
·       Zbieranie drobnych elementów do pojemniczka szczypcami
·       Wyszukiwanie i wyjmowanie szczypcami drobnych przedmiotów z pojemnika wypełnionym sypkim materiałem np piaskiem
·       Rysowanie palcem wzorów na pudełku wypełnionym piaskiem
·       Malowanie watą lub gąbką
·       Rysowanie palcem w piance do golenia
 
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej:
·       Wskazywanie przez dziecko przedmiotów/zwierząt na obrazkach
·       Układanie klocków w jednej linii
·       Segregowanie zabawek według jednej wybranej cechy np. wielkości lub koloru
·       Dopasowywanie obrazków do przedmiotów
·       Dobieranie w pary dwóch takich samych obrazków
·       Łączenie kropek linią

 

ZABAWY ZE ZMYSŁEM POWONIENIA:
·       Rozpoznawanie po zapachu przypraw w małych pojemniczkach – cynamon, pieprz, czosnek, wanilia

·       Rozpoznawanie po zapachu warzyw i owoców

 
UDANEJ PRACY I ZABAWY